Jona 1

Kleurplaat

Je hebt nodig:

  • Kleurplaat, kleurtjes.
  • knutselblad

    Jona vlucht voor God en verdwijnt in het schip

    Je hebt nodig:

    Werkwijze:

    Spel met het tegenstellingen

    In hoofdstuk 1 zitten veel tegenstellingen:

    De kinderen van de middenbouw kunnen ook met elkaar de tegenstellingen bedenken.
    Mogelijke spelvormen:

    Variaties:

    Loten

    Op het schip werd geloot om te weten te komen wie er schuldig was. Dat kan met dobbelstenen. Bij dit spel kun je de dobbelstenen gebruiken om te kijken wie het eerst een schip getekend heeft.

    Voor de kleinste kinderen kun je een vel maken waar je het onderdeel achter het aantal stippen van de dobbel-
    steen tekent zodat ze kunnen vergelijken.

    Storm op zee

    Je hebt nodig:

    Werkwijze:

    Speelwijze:

    Zet een paar bootjes op een tafel. Dan komt er storm doordat je (door een rietje) gaat blazen. Wie kan zijn bootje het verst weg blazen zonder om te vallen?

    werkblad

    Jona gaat zijn eigen gang

    Je hebt nodig:

    Stevig onderblad(240g), werkblad op stevig papier, schaar, lijm, stift of pen.

    Werkwijze: zie werkblad.

    puzzelblad

    Puzzelblad

    Je hebt nodig:

  • Puzzelblad, pen
  • Oplossing: 1. ga 2. Jona 3. Nineve 4. Tarsis 5. slaap 6. storm 7. Jona 8. gooi 9. bidden 9. zee 11. vlucht 12. zonde.
    Van boven naar beneden lees je: ga naar Nineve.
    De oplossing van de rebus is: Men werpt het lot in een mantel, de Heer bepaalt hoe het valt.

    Rollenspel

    Als je het verhaal uit gaat spelen is het goed om te weten welke kinderen het leuk vinden om dat te doen. Er zijn kinderen die zich niet op hun gemak voelen en graag kijken wat anderen doen.
    Zorg dat er wat doeken zijn, die ze om hun hoofd kunnen wikkelen of om kunnen slaan. Met weinig kun je al iemand anders zijn. Spreek van te voren af wat er allemaal gebeurt. Welke personen komen er in een scene voor? Wat zeggen ze? Weet je hoe ze eruit zien? Wat is er nog meer te zien/beleven? Zo gaan alle kinderen zich al in het verhaal inleven. Dat kun je per scene doen. Als je ziet dat ze er tijdens het spelen niet meer uitkomen, stel dan een vraag, zodat ze weer verder kunnen.

    scene 1: Jona krijgt de opdracht om naar Nineve te gaan.

    scene 2: Jona komt bij het schip

    scene 3: Jona op het schip

    Doe je het wel of doe je het niet

    Net zoals Jona krijgen een aantal kinderen een opdracht. Wat zouden ze doen als ze deze opdracht echt kregen? Deze kinderen denken er even over na en geven de leider een antwoord (a/b) Wat denkt de groep wat de kinderen hebben geantwoord?
    (a/b kaart in de lucht steken/vingers opstekenbij a of b of in de ruimte naar de a/b plek lopen)

    Hoeveel kinderen denken dat degene de opdracht a zou doen en hoeveel b?
    Daarna zegt de persoon wat hij/zij zou hebben gedaan. Belangrijk is dat ze hun antwoord voor de stemming al aan jou hebben verteld.
    Mogelijke opdrachten:

    1. je hebt een vrije dag; wat doe je?
      a. lekker lang uitslapen
      b. Op tijd op, zodat je veel kunt doen
    2. Je kunt € 2.- verdienen door een ei op je hoofd kapot te slaan; wat doe je?
      a. Natuurlijk doe je dat, dat is makkelijk verdiend
      b. bah, je moet er niet aan denken; die twee euro verdien je wel met in de tuin werken.
    3. Je mag solo zingen bij een optreden; wat doe je?
      a. Hartstikke leuk; je gaat gelijk oefenen.
      b. Mij niet gezien; dat zou ik nooit doen.
    4. Op straat vraagt iemand je iets in een andere taal; wat doe je?
      a. Je schudt niet begrijpend nee.
      b. Met je beste engels sta je hem te woord.
    5. Je komt na de vakantie weer in de klas. Er is alleen nog plaats naast een meisje (als je een jongen betreft) of een jongen (als je een meisje betreft); wat doe je?
      a. Je gaat gewoon zitten; maakt jou niets uit.
      b. Je gaat naar de juf/ meester toe en vraagt of je met 3 jongens/meisjes mag zitten.
    6. Je eet bij een nieuw vriendje; het eten ken je niet en ziet er niet aantrekkelijk uit; wat doe je?
      a. Je zegt 'nee, dank u' en verzint een goede reden.
      b. Je eet het op en laat niets merken.

    Spellen

    Op de volgende site vind je een aantal spelletjes bij het verhaal van Jona, o.a. Loten om te Jonassen, Blind een schip tekenen op aanwijzingen van een ander en moeilijke vragen beantwoorden.

    Zoek de keuzemomenten

    Er worden in dit hoofdstuk allerlei keuzes gemaakt:

    De kinderen kunnen in tweetallen hoofdstuk 1 doornemen en zoveel mogelijk keuzemomenten opzoeken in een bepaalde tijd. Welk groepje heeft de meeste gevonden? Neem daarna gezamenlijk door: het groepje dat de minste momenten heeft komt het eerst aan de beurt; hebben anderen hetzelfde gevonden, dan strepen ze die aan; dan het groepje wat er meer heeft; welke keuzes hebben zij nog meer gevonden?

    Dit kan ook met dingen die tegenovergesteld zijn.