1 Samuël 6
Spelregels
Vaak denken we negatief over de geboden. Je mag ook niks, zeggen we dan. Maar is dat wel zo? Laat de kinderen een spel spelen zonder regels. Waarschijnlijk ervaren ze dan dat het niet leuk is als iedereen maar wat doet.
Je hebt nodig:
- Rietje voor elk kind en een wattenbolletje of pingpongballetje per groepje van 4 of 5 kinderen.
Speelwijze:
- Leg de spullen op tafel en geef ze de opdracht te gaan spelen. Er zijn geen regels bij het spel.
- Na een poosje onderbreek je het spel en vraag hoe de kinderen dit vonden.
- Daarna spelen ze nog een keer, maar dan met regels die ze als groep bedenken.
- Gaat het dan beter?
puzzelblad onderbouw
Je hebt nodig:
Gouden muis
De Filistijnen zijn erg geschrokken en willen God eren. Ze willen een offer brengen en geven gouden geschenken mee in een tas op de wagen met de Ark. In die tas zitten 5 gouden muizen.
Je hebt nodig:
- Werkblad op stevig (goudkleurig) papier, schaar, lijm, dropveter, nietmachine.
Werkwijze:
Schatbewaarderspel
De Israëlieten hebben een grote 'schat'; De Ark. Daar moet je wel goed op passen!
Je hebt nodig:
- Houten blokjes (goudstaven)
Speelwijze:
- In iedere hoek van de zaal ligt een matje, met 1 goudstaaf. Dit is de geheime locatie van de boeven. Op ieder matje staat een groepje kinderen. Zij zijn de boevenbende.
- In het midden van de zaal is een grote rode cirkel getekend. Dit is de schatkamer en in de schatkamer staat één schatbewaarder met vele goudstaven.
- Na het startsignaal moeten alle boeven proberen om de goudstaven uit de schatkamer te stelen, maar de schatbewaarder kan de boeven aftikken als ze in de cirkel komen. Wordt een kind afgetikt dan mag hij de goudstaaf niet meenemen naar zijn geheime locatie, maar moet hij met lege handen terug. Als de boef getikt is en hij had nog geen goudstaaf gepakt, dan moet hij 1 goudstaaf halen uit zijn geheime locatie en deze aan de schatbewaarder geven. Welke boevenbende heeft na 2 minuten de meeste goudstaven veroverd?
Respect poster
De Israëlieten moeten een heilige afstand van God bewaren. Ze moeten zijn grootheid respecteren.
Voer als inleiding een gesprek:
Wat is respect?
Op welke momenten en door wie wordt er in Samuël 6 geen respect getoond?
Wat zijn de gevolgen daarvan?
Wanneer en door wie wordt er wel respect getoond? Waarom?
Waarom is het goed om respect, lees heilige afstand te hebben tot God?
God is heilige liefde. Wat betekent dat?
Je hebt nodig:
- Grote vellen papier of stukken behangpapier, verf en kwasten of stiften.
Werkwijze:
- Maak een poster waarop je mensen oproept om respect te tonen voor God. (denk ook aan de bond tegen het vloeken)
Party & Co
Je hebt nodig:
- Spelbord (zie bij Samuel 3), dobbelsteen, pionnen en kaartjes per groepje. De kaartjes van de eerdere hoofdstukken kunnen natuurlijk ook gebruikt worden.
Speelwijze:
- Verdeel de groep in groepjes van 4 tot 6 kinderen. Ieder speelt voor zich of in tweetallen.
- Leg de kaartjes van de verschillende categorieën op de aangegeven plaats op het spelbord.
- Zet de pionnen bij start op de duif. Gooi met de dobbelsteen en ga het aantal plaatsen verder op het bord. Pak een kaartje wat op hetzelfde figuur ligt waar je pion op staat. Voer de opdracht voor je groep uit.
- Degene die het goede antwoord geeft, krijgt het kaartje. Raden 2 kinderen het tegelijk, dan krijgen ze allebei een halve punt. Wie heeft aan het eind de meeste punten?
- De verschillende categorieën zijn:
- Liplezen: Je probeert het woord wat op het kaartje staat duidelijk te maken door alleen de lippen te bewegen, zonder geluid te maken.
- Kennisvraag: Een vraag over de verhalen beantwoorden.
- Tekenen: De speler probeert door te tekenen duidelijk te maken wat er op het kaartje staat. Er mag niet bij gepraat worden.
- Uitbeelden: Kies een andere speler uit je groepje om samen uit te beelden wat er op het kaartje staat.
- Verboden woord: Probeer duidelijk te maken wie of wat er op het kaartje staat zonder de woorden die daar op staan te gebruiken.
- Denkvraag: Dit zijn kaartjes die de kinderen na laten denken over hun eigen situatie. Hoe lossen zij problemen op, hoe gaan ze met een ander om enz. De groep praat over deze vragen, iedereen vertelt wat zijn/haar oplossing zou zijn.